Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Direktlänk till inlägg 27 maj 2010

Kul glass eller kulglass?

Av katsura - 27 maj 2010 08:51

Under de senaste decennierna har särskrivningarna blivit allt vanligare. Överallt ser man detta fenomen - på skyltar, i affärer, i bloggar.  I artikeln Språk vetare rasar (2010-05-26, NST) kunde man läsa att den här språkförändringen har gått avsevärt snabbare än andra förändringar i språket.


Men varför har det då blivit så vanligt att särskriva? Enligt Lars-Gunnar Andersson, professor i modern svenska på Göteborgs universitet, finns det olika teorier. Den ena kan vara en påverkan från engelskan och den andra kan vara att vi ständigt ser särskrivningarna på förpackningar och skyltar.


Lars-Gunnar Andersson menar också att särskrivningar är något vi ska låta bli att ägna oss åt och jag håller med. Men varför är det så farligt att särskriva lite ord? Jo, risken är stor att man blir missförstådd, man blir kanske inte tagen på allvar när man t ex söker ett jobb och dessutom får man kanske inte sagt det man hade tänkt.


Särskrivningar kan verkligen förvirra, som i följande exempel:

en armad bandit       ???  

en halv naken karl     (vilken halva, överkropp eller underkropp)

butter kaka               (sedan när blev kakorna buttra?)

pappa ledig               ( ledig i betydelsen singel???)

gift orm                    (inte visste jag att ormar kunde ingå äktenskap)

rak apparat               (ja, vad kan det vara för en apparat?)

bar personal              (tunt klädda i värmen?)

dansk får ost             (undrar om han får kex till)

djupfryst kyckling lever (hjälp det rör sig i frysdisken!!!)

brun hårig sjuk sköterska ( stackare som både är hårig och sjuk...)

sjuk gymnast             (ja, då kan man inte träna...)

små företagare          (ska man vara max 160 cm för att räknas dit?)

kassa medarbetare    (trist med sådana arbetskamrater...)

herr toalett               (namn skrivs väl med stort T?)


Det är ingen tvekan om att det kan bli lite tokigt...   

 
 
Ingen bild

eivors.tumblr.com

27 maj 2010 10:04

Ha ha, det blir ju riktigt humoristiskt, men som du säger, det för även med sig visst missförstånd.

eivor.

 
sara - Glitterögon

sara - Glitterögon

27 maj 2010 13:01

Jag är språkpolis och särskrivningar gör mig skogsgalen precis på samma sätt som vid användande av "dem" när det ska vara "de".

http://glitterogon.blogg.se

 
Ingela

Ingela

27 maj 2010 13:50

Jag har också funderat på detta särskrivningar... och tar upp det med eleverna ofta, kanske lite för ofta. Tror mobilerna är boven i dramat då man måste särskriva orden för att det ska finnas i T9. När jag frågade eleverna om de ville bli behandlad av en mörk hårig sjuk syster så höll de aldrig på att sluta skratta... Det var den lektionen...

http://crosscreekrapids.bloggagratis.se

 
Riitta

Riitta

27 maj 2010 22:02

Kul att läsa din kommentar på artikeln. Jag skrev också om samma ämne igår. Fast ajg hade läst artikeln i Metro.

http://riittas-ordbilder.bloggplatsen.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

27 maj 2010 22:37

Vad gäller särskrivningar är jag närmast allergisk - de stör mig enormt. Varför vet jag egentligen inte, för de är mer komiska än något annat.
Soliga kramar!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av katsura - 30 juni 2017 15:41


Semester och ledighet regn och rusk golf och läsning trädgård och träning.   Jag har inte varit inne på bloggen på flera år och minns knappt hur det fungerar. Användarnamn och lösenord var de första gåtorna som skulle lösas.   Vädre...

Av katsura - 6 maj 2015 15:36

Maj hade kunnat vara en så mysig tid, men maj är ALLTID stressig. Jag skulle vilja sitta med en kopp kaffe under körsbärsträdet, men istället sitter jag inne och rättar och bedömer, rättar och bedömer.   Varför vill Skolverket l...

Av katsura - 18 februari 2015 16:25


Sportlov 2015. Tjocka moln, så ljuset kommer knappt igenom, blåst och nu även regn!   Det är inte läge för att fotografera utomhus.   Inte ens läge att VARA utomhus. Visset väder med andra ord...     Jag är ju svag för ...

Av katsura - 11 januari 2015 18:33

Först kom Alexander, som en liten västanfläkt. Därefter kom Svea och ruskade om lite grann, och nu kom Egon med full kraft!   Under natten var det svårt att sova när orkanvindarna slet i huset. Alla träd står dock kvar, men det hö...

Av katsura - 6 januari 2015 20:37

Nu är festligheterna  och ledigheten slut för denna gång.   Julpyntet får stå kvar till helgen för i morgon är det jobb på schemat igen.   Folk säger ju att man behöver mindre sömn när man blir äldre, men jag älskar sovmorgn...

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards