Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under augusti 2010

Av katsura - 13 augusti 2010 23:10

... ska vi på bröllop!


Av katsura - 13 augusti 2010 22:56

  

Till makens stora glädje ville dottern gå på prova-på-golfkurs i sommar. Det slutade med två kurser, egna klubbor och ett djupt intresse för sporten. Nu har hon som mål att bli en av de bästa i Sverige... (Det gäller ju att sätta lagom höga mål så att säga!)   


Fr o m den 16 augusti får hon gå på fadderrundor med maken på banan och det ser hon givetvis fram emot och jag hoppas att intresset kommera att hålla i sig. Maken har ju hoppats i tretton års tid att JAG skulle bli en gnutta sugen på golf, men icke... Jag ser ju inte var bollarna tar vägen! Nu har han i allafall fått en partner med lika bra bollsinne som han själv!

                                                

Av katsura - 9 augusti 2010 15:36

På vår resa genom Västergötland passerade vi Blomdalen. Det var den gård där min farmor och farfar bodde från 1935 fram till 1988 då båda hade gått bort och gården såldes.


Känslomässigt var det mycket starkt att komma dit. De som bodde där var trevliga och lät mig komma in och titta när jag berättade vem jag var och det är jag mycket tacksam för. Ända sedan i våras har jag känt ett starkt behov av att åka förbi och nu blev det av!


Så många tankar som snurrade medan jag gick där och sög in atmosfären. Så många minnen... Jag fick nästan känslan av att farmor och farfar var med mig på min vandring runt gården.

  

Detta är en bild på farfar Ernst och farmor Olga, från 1965.  

Av katsura - 9 augusti 2010 11:08

På väg hem genom Västergötland behövde vi ett boende över natten. Alla hotell var upptagna i Lidköping, så till slut bestämde vi oss för att helt enkelt köra hem.


Väl ute på E20 såg vi dock en skylt: Bjertorp Slott 4. Vi bestämde oss för att chansa och vi hade tur! De hade ett rum kvar och dessutom var det OK att ha med hunden.   

  

Bjertorp Slott är Sveriges yngsta jugendslott och uppfördes 1914. Rummen var nyrenoverade och varje rum hade sin speciella stil. Dessutom fanns restaurangdelen med i White Guide och de var kända för sin femrättersmeny.


I entrén möttes man av en björn - en rysk slagbjörn, som Knut Henrik Littorin någon gång fällde i Ryssland, stoppade upp och tog med hem...

  


Efter en god natts sömn i det turkossvarta rummet nr 223 bar det hemåt igen. Hit kommer vi gärna tillbaka...kanske på vår tioåriga bröllopsdag till exempel. Bjertorp slott är ett ställe som rekommenderas (speciellt om man spelar golf eftersom golfbanan låg precis bredvid.)


  

Av katsura - 7 augusti 2010 22:09

Städa, rensa och slänga har varit tre av mina ledord sedan vi kom hem från semestern! Det är skönt att komma in i slängastadiet för det blir mer plats överallt, såväl i skåp som i lådor!


Vi började med att rensa lite i garaget för en vecka sedan och nu rensar jag allt och slänger massor! I kväll passade jag samtidigt på att möblera om en smula. Ett till synes litet projekt blir alltid större i slutändan... Efter ett tag blev jag trött i foten och nu ser rummet ut som kriget... Nya tag i morgon!


Vi har också satt in tre annonser på Blocket, för att bli av med överflödiga möbler. Efter en halvtimme ringde en man på en annons, kom och tittade och tog bordet med sig. Snabba ryck! Nu hoppas vi bli av med resten i morgon...


Trots mitt nästan maniska slängbeteende har vi hunnit med ett dopp vid Sven Johns udde, vi har sopat gatan utanför vår tomt och så har jag njutit en stund av mina blommande lavendel. I våras klippte jag ned dem mycket och deär tio gånger vackrare i år än tidigare.   

  


Tre semesterdagar kvar...

Av katsura - 2 augusti 2010 22:00

  

Smakfullt komponerad plantering i kruka på torget i Nora.

Nora var en gullig liten stad, men jag såg inte de tre små gummorna på marknaden uti Nora...

Myggen anfaller mig just nu och jag får nog packa ihop för ikväll!

Av katsura - 1 augusti 2010 21:39

Vått på marken i morse

men det hade bara kommit 1 fjuttig mm regn...

Knappt lönt!


Tog en tur till IKEA.

Vi var nästan ensamma... konstig känsla   

Det blev servetter (förstås)

och värmeljus (förstås)

några korgar (stod inte på listan)

ett litet skåp (yes nu kan vi gömma sladdarna under tv:n)

förvaringsburkar 17 pack (bra att ha)

två mattor (stod inte på listan men de kostade bara 49:- styck)

stekpanna och tesilar (stod inte på listan)

lakan (stod inte HELLER på listan...)


Det som stod på listan glömde vi bort. Vad kan man göra åt minnet när det inte ens hjälper att skriva listor???


Klippt och rensade i trädgården på eftermiddagen.

Trädgårdstunnan töms i morgon.

Svettigt

eftersom solen tittade fram.


Promenerade ner till Sven Johns udde

för ett dopp.

Någon har stulit livbojen... SUCK!

Skön simtur...

eller faktum är att jag mest låg och guppade i vågorna likt en tepåse...

Ca 21 grader i vattnet.


Nu sitter jag här på altanen igen med en pläd om axlarna (den stod inte heller på IKEA-listan). Äntligen är det tyst.

Grannen klippte häcken mellan 21.00 0ch 21.40

en söndagskväll.

Men hellre på kvällen än tidigt på morgonen!   


Till slut vill jag passa på att gratulera alla Per som har namnsdag idag!

  

Solros från Johannisberg. 

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards