Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under mars 2011

Av katsura - 17 mars 2011 21:46

I januari önskade jag mig mer snö - INTE nu!!!   


I kväll när Chili och jag var ute snöade det ymnigt (och det var jättemysigt...i och för sig), men jag vill ha vår nu.


I mars gillar jag inte snö, men Chili blev tokig av glädje. Tur att någon blir lycklig iallafall!

  

(bilden är från mars 2010) 


Fredag i morgon och helgen tas emot med öppna armar. Vi är en man kort på jobbet eftersom en kollega halkade och bröt armen förra veckan, så jag börjar känna mig lite sliten. Fredagsmyset är efterlängtat och helgen ska jag ägna åt träning och lövräfsning (om snön smälter bort förstås...). Jag behöver ladda batterierna...   

Av katsura - 15 mars 2011 21:06

Våren är på väg! Trots att det förtfarande är ganska kallt så doftar det vår och i träden kvittrar fåglarna, speciellt idag när solen tittade fram!


Jag drömmer om fler vårtecken i form av vårlökar, men än så länge är det bara snödropparna som har börjat blomma.


Snart så kommer scillan och trädgården kommer att bitvis skimra som ett blått hav. Den drömmen blir verklighet om några veckor!!!

  


Medan jag njuter av våren och letar vårtecken letar många japaner efter sina försvunna familjemedlemmar bland bråte och raserade byar. I kylan är det en kamp mot klockan...och tyvärr är ju inte kylan det enda hotet. Radioaktiviteten från de raserade kärnkraftverken sprider sig och risken för fler stora jordbävningar är överhängande. Det är en fruktansvärd naturkatasrof som har drabbat Japan...

Av katsura - 12 mars 2011 22:41

  


I dag var vi på tippen och tömde släpet på eklöv - ett VÅRTECKEN om något! I morgon lär jag fylla det igen...


Det har också varit melodifestivalsfinal, vilket också är ett vårtecken! Årets startfält var ovanligt starkt och det var svårt att välja en favorit. Jag har inte följt de föregående deltävlingarna och det var skönt för låtarna kändes inte uttjatade (jo, kanske Popular med Eric Saade... Rix FM har redan sabbat den   ). De artister som föll mig mest i smaken var Nicke Borg, Sara Varga och the Moniker.


Trevlig kväll önskar jag er alla!

Av katsura - 10 mars 2011 20:53

När graffitin kom till konsthallen

CAROLINA FALKHOLT

 

Vernissage i Klippans konsthall

5mars till 3 april

 

  

Jag tycker att konst är kul och jag går gärna på konsthallar och beskådar diverse spektakel, men jag är inte särskilt kunnig utan funderar mest på om jag gillar det eller inte.

 

Carolina Falkholts graffitivernissage i Klippan gillade jag INTE, men det väckte reaktioner. Jag kan bli så fascinerad av att man kan ta sin konst på sådant allvar fast det egentligen nästan bara består av klotter...

  

 

Dessa två tavlor tyckte jag var OK, men eleverna, som var med tyckte de var perversa, så visst väcte utställningen reaktioner!

 

  

Hela golvet var täckt av linoleumstuvbitar, som elever från Snyggatorpsskolan hade klottrat på...

 

  

Utanför konsthallen såg det ut så här. Nu var det konst, men ser det ut så i stan en söndagsmorgon så är det vandalism... intressant   .

 

Tack Carolina Falkholt för en intressant installation,

men konst...? Jo, kanske...men inte i min smak.

 

Vad tycker du?

Av katsura - 10 mars 2011 20:30

Kallt, regnigt, blåsigt och grått. Vilket bakslag... t o m mina tulpaner gav upp...

 


   


    

Av katsura - 7 mars 2011 21:25

I morse var det nästan helt ljust när klockan ringde kl 06.20 Vilken härlig känsla - ingen mer mörkerkörning till och från jobbet förrän i november någon gång!!!


Det var visserligen kallt i morse (-6 grader) och rutorna behövde skrapas, men vad gör det, nu när ljuset har återvänt?!? Framåt dagen sken solen från klarblå himmel och det var +4,5 grader när jag körde hem.   


Denna vårkänsla firar jag med lite vackra tulpaner :

 


    



Av katsura - 6 mars 2011 21:05

  

I bister nordanvind försökte vi få lite vårkänslor på stranden... Den ende som vågade doppa tårna var Chili, men även hon tyckte det blev för kallt (hon badar ju inte ens på sommaren   ).  

Av katsura - 6 mars 2011 20:57

Nervositet är ordet som förknippas med gårdagen då jag deltog i en ledaruttagning på Friskis och Svettis. Jag har varit jympaledare hur länge som helst, men det fungerar inte riktigt än eftersom mina opererade fötter fortfarande behöver lite tid. Därför tänkte jag utveckla mig lite inom föreningen och deltog i en uttagning för att bli IW-ledare.


IW betyder Indoor Walking, för den som inte har läst min blogg tidigare...


Trots att jag har gjort sådant förr är det lika nervöst varje gång, men det gick bra och i maj ska jag gå utbildningen i Malmö. Det ska bli kuuuul!

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards