Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Direktlänk till inlägg 29 april 2011

Att bara vara

Av katsura - 29 april 2011 21:00

Vilket fantastiskt vårväder vi har. Strålande sol dag ut och dag in... Jag och min kollega ML, ville ju utnyttja det fina vädret, nu i veckan, så vi åkte helt sonika ut till Vasasjön och placerade ut eleverna i skogen.


Vid parkeringen visste eleverna fortfarande inte vad som väntade och de blev väldigt skumma på oss när vi samlade in allas mobiltelefoner och istället delade ut var sitt papper och var sin penna.

 

Jag tog några elever och började gå rundan bakifrån och ML tog några elever och gick åt andra hållet. På lagom avstånd lämnade vi elev efter elev ensamma i skogen och deras uppdrag var att se, höra, känna, tänka, dofta och "bara vara".


Naturligtvis blev de enormt stressade över att inte ha sina mobiler med sig och speciellt en kille blev helstirrig och jättenervös, för "shit, shit, shit hur skulle detta gå"?


  Sammanlagt satt de för sig själva i skogen i cirka 40 minuter och den jättenervösa killen var lugn som en filbunke, när jag kom för att hämta upp honom. Han hörde knappt att jag kom och lugnet höll i sig resten av skoldagen!



Efter lunchen fick alla berätta om sina intryck och de flesta var mycket positiva och hade faktiskt upplevt en hel del! De hade faktiskt lyssnat på fågelsången, sett myrorna som kämpade i stacken och sett hackspetten som hackade i ett dött träd.


Sedan var det förstås himmelriket att få tillbaka  mobilerna   . En kille hade tio missade sms och några missade samtal - tänk vilken stressfaktor!!!

 
 
Jeanette

Jeanette

29 april 2011 23:07

Gud vad jag känner igen det där! Min mobil är med mig konstant! Första jag gör på morgonen är att kolla Facebook, läsa nyheter, läsa bloggar och skicka sms. Även det sista jag gör innan det är dags att sova. Min snuttefilt helt enkelt. Men jag börjar mer och mer att lämna mobilen hemma när jag är ute och går. Eller så har jag med mig den men ljudet avstängt. Så jag förstår dem! Men det behövs verkligen att man får en tankeställare ibland! Så detta borde fler lärare göra!! Mvh jeanette

http://eruraina.bloggplatsen.se

 
Inger

Inger

29 april 2011 23:17

Vilken nyttig övning, bra för själ och hjärta att hitta ro i skogen ...

ha en bra helg/Inger

http://www.snartmormor.bloggagratis.se

 
micke

micke

2 maj 2011 19:46

Vilket härligt initiativ av er :-)
Men vet ju själv hur det var när man gick i skolan och man blev utkommenderad ut i naturen det var inte så roligt då :-) men jag tror att vi mådde nog inte dåligt av det då det var så klart väldigt nyttigt för oss, Nu för tiden måste jag bara ut i naturen så fort jag har möjlighet.
Mvh micke

http://www.diarullen.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av katsura - 30 juni 2017 15:41


Semester och ledighet regn och rusk golf och läsning trädgård och träning.   Jag har inte varit inne på bloggen på flera år och minns knappt hur det fungerar. Användarnamn och lösenord var de första gåtorna som skulle lösas.   Vädre...

Av katsura - 6 maj 2015 15:36

Maj hade kunnat vara en så mysig tid, men maj är ALLTID stressig. Jag skulle vilja sitta med en kopp kaffe under körsbärsträdet, men istället sitter jag inne och rättar och bedömer, rättar och bedömer.   Varför vill Skolverket l...

Av katsura - 18 februari 2015 16:25


Sportlov 2015. Tjocka moln, så ljuset kommer knappt igenom, blåst och nu även regn!   Det är inte läge för att fotografera utomhus.   Inte ens läge att VARA utomhus. Visset väder med andra ord...     Jag är ju svag för ...

Av katsura - 11 januari 2015 18:33

Först kom Alexander, som en liten västanfläkt. Därefter kom Svea och ruskade om lite grann, och nu kom Egon med full kraft!   Under natten var det svårt att sova när orkanvindarna slet i huset. Alla träd står dock kvar, men det hö...

Av katsura - 6 januari 2015 20:37

Nu är festligheterna  och ledigheten slut för denna gång.   Julpyntet får stå kvar till helgen för i morgon är det jobb på schemat igen.   Folk säger ju att man behöver mindre sömn när man blir äldre, men jag älskar sovmorgn...

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards