Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under maj 2012

Av katsura - 31 maj 2012 22:01



Idag kom en kollega med

PLANTOR,

som hon hade grävt upp på 

GÅNGVAD

till mig!

 

Jag vet inte riktigt vad det är

men kanske en

SKÖDPADDSÖRT

och en

RUDBECKIA?!!?


Det får framtiden utvisa...

...om de tar sig vill säga.

(Sorkjävlarna äter upp rötterna!)

Är det inte mördarsniglar, kaniner ellr torka

så nog tusan finns det andra sabotörer!


Lilla Chili var hos veterinären idag.

Svampinfektion i örat.

Hoppas medicinen hjälper!

Besöket kostade bara 1160:-

Som hittat med andra ord...

...men vad gör man inte för sin lilla

ÖGONSTEN?


Full fart mot fredagen... ha en skön sådan! 

Av katsura - 30 maj 2012 21:02

I eftermiddag promenerade jag till Gångvad. Vädret sken upp vid lunchtid och sommarvärmen kom tillbaka. 




Ha en skön kväll!  

Av katsura - 29 maj 2012 20:29

Redan 2005 satte jag en röd rhododendron i min trädgård. Den ska ju stå lite skuggigt, så hos mig skulle den passa bra och jag såg framför mig hur den skulle lysa med sina röd blommor utanför köksfönstret. åren har gått och EN gång har den blommat med en blomma... snopet!


Nu känner den sig tydligen äntligen etablerad - denblommar  med full kraft och det röda är verkligen den färgklick i allt det gröna som jag drömde om. Den är så vacker!



     

Av katsura - 20 maj 2012 21:37

Jag har precis skrivit

ett litet inlägg om

att sommaren kom idag, 

om gräsklippning,

UFO-känsla.

middagspremiär och

att jag faktiskt gått 22 330 steg idag!


Men allt försvann för servern tog inte emot någon data... grrrr!

 

här kommer iallafall bilden som smyckade inlägget...

Jag önskar alla en skön vecka! 


 

Av katsura - 19 maj 2012 22:33

Nyutsprungen blodbok, som  ännu inte har fått sina oxblodsfärgade blad...




Bilderna togs på Sofiero den 13 maj 2012    

Av katsura - 19 maj 2012 16:05





V A C K E R T ! ! !


Jag önskar alla en skön lördagskväll.  

Av katsura - 19 maj 2012 15:57

Förra året inhandlade jag en magnolia, men den tog sig aldrig. Det kom några ynka blad, men de torkade bara ihop och i mitten av sommaren reklamerade jag den till plantskolan.


Nu har jag gkort ett nytt försök...

... nu är det bara att hoppas!


Vi har haft så underbara slappardagar den här ledigheten. Vi har lagt alla måsten åt sidan och bara gjort det som passat oss för stunden.


Igår blev vi dessutom spontaninbjudna på struts hos grannen och där blev vi sittande långt in på natten. En riktigt mysig kväll med många hjärtliga skratt! Strutsen var inhandlad hos Evas strutsar i Tåstarp...Jag måste nog dit någon gång! 


Av katsura - 17 maj 2012 21:22

Kristi himmelsfärdsdag blev en kall dag i Skåne, men jag trotsade vädret och åkte till plantskolan och köpte klematis (vanliga Jackmanii), lupiner, astilbe och en praktmagnolia. Det har jag längtat efter LÄÄÄÄNGE!




Den här magnolian växte däremot på Sofiero och det tar väl några år innan min har blivit så stor (om den nu klarar sig)...


Jag inhandlade även pumpafrön, rhododendronjord, rhododendrongödsel och benmjöl. Vad gör man inte för sin trädgård?


Tyvärr lockade inte dagens väder till utomhusarbete. Varje gång jag försökte ge mig ut kom det hagelskurar och de isiga vindarna ven runt husknuten. Nej, plantorna får stå i sina krukor i väntan på bättre väder. 


Morgondagen börjar med massage Hos Gerda. Längtar redan...!

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards