Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under augusti 2012

Av katsura - 31 augusti 2012 20:45

Jag är inte en Duracell-kanin!

Batterierna som laddades

under sommaren

är redan slut...


Ytterligare en vecka 

har passerat med sina

ups and downs,

men det är ändå skönt att vara igång igen!


När vi gick med Chili för en stund sedan,

kunde vi konstatera

att det verkligen lider mot höst.

Naturen har andra färger och det ser lite visset ut...


Många älskar hösten, men jag känner mest vemod.


 


 


Undrar om även kossorna känner vemod?

Eller hösttrötthet?

Den här vintersäsongen kommer nog att bli väldigt lång.

Ingen vår, inte mycket till sommar och nu är det redan höst.


Ge mig styrka!


(På söndag är det trädgårdsmässa här i Ängelholm. Det ger mig nog lite energi!   )

Av katsura - 26 augusti 2012 18:44

Hemglassbilen "krockade" med en av våra ekgrenar förra veckan.

Det blev en påminnelse om att 

såga ner det som hänger ut över tomten...

Grenarna såg ganska små ut,

men när de väl kom ner, visade sig verkligheten vara en annan.

Jag fyllde hela släpet

och fick ont i armbågen av allt sågande.


Det var kul och det blev ljust och snyggt.

 


Hemocue hade öppet  hus idag för att fira sitt 30-års jubileum.

Hemocue är ett ängelholmsföretag som tillverkar blodanalystester.

Dagen till ära kunde man prova på klättervägg, laserskytte och att köra Segway (heter det så?) bl a.

Jag klättrade inte, sköt inte, men Segway ville jag prova.

Man styrde hela manicken med kroppen.

Jättefräckt faktiskt!


Tyvärr förstördes dagen  av regn- och åskoväder, men 38 mm senare har det återigen ljusnat en smula!


Av katsura - 25 augusti 2012 20:32

För våra NP-12 startade terminen i Ingeborrarp,

ett friluftsmuseum

i Örkelljunga kommun.


 


Bilderna är från smeden i Ingeborrarp.


Det har varit fullt ös hela veckan. 

I tisdags var det upprop och eleverna började kl 10.

När jag kom till jobbet kl 7.45

hängde den förste eleven på låset! 

  

(och så säger de att skolan är skit... hi hi... INTE trovärdigt!)


I torsdags var jag på mitt livs första rättegång.

Jag vittnade i ett misshandelsfall.

Det var inte roligt,

men jag är en erfarenhet rikare...


Veckan slutade bra, då vi vandrade till snapphanestallarna och lunchade vid Västersjön.

Två elever var enormt missnöjda och sura hela dagen,

men nu har jag läst på facebook att det var en skitrolig dag i skogen...

(ja, dessa ungdomar...hi hi)

Det är på facebook man får den bästa utvärderingen!


TREVLIG HELG!



Av katsura - 17 augusti 2012 21:24

 


Sista dagen på första veckan.

Vi passade på att reka inför nästa veckas gemensamma utflykt.

Det kommer att bli snapphanestallarna i Trollehalla.

Ett helt fantastiskt och magiskt ställe

där man känner historiens vingslag.


Promenaden var strapatsrik och en kollega föll

när vi skulle över bäcken i ravinen,

Förrädiskt hala och lösa stenar...

Det gick bra, tack och lov.

Terrängen tillåter inte ambulanstransporter direkt...!


Nu är det fredagsmys som gäller och i morgon är det Happy Day -

en träningsdag för funktionärer på F&S.

Hur många pass som helst att välja bland!


Ibland har man tur!

Jag tog precis nyss min sista smutt i ett glas rött

och missade precis en fet spyflyga,

som tydligen gjort ett elegant simhopp rakt ner

i MITT glas.

Nu blev jag glad att jag inte har så stor glugg mellan framtänderna... hi hi!

Av katsura - 15 augusti 2012 21:47

Vädret är vackrare än det har varit på hela sommaren.

  

Det är härligt,

men visst känns det lite som ett hån,

när man sitter inne hela dagen och bara har små, små fönster åt norr...


Har  varit på Hårkompaniet och fixat håret.

Jag blev nöjd, för nu börjar det bimboljusa försvinna...


Kom hem sent, maten var lagad    och jag såg fram emot

Morden i Midsomer,

men så var det inget avsnitt idag.

  

Besviken!


Det känns bra att vara på banan igen.

Det finns massor med frågetecken,

kring det mesta,

men det är samtidigt lite spännande.

Jag tänker inte stressa upp mig

för sådant jag inte kan påverka!

  


Vilken insikt!

Av katsura - 15 augusti 2012 21:44

 


85 år

  




Av katsura - 13 augusti 2012 21:25

 

Eftersom morgonvanorna har förändrats 

under sommaren,

kände jag mig lika sömndrucken

som den här kängurun, 

när det var dags att kliva upp i morse.


Hoppas det går relativt snabbt att komma in i

de nya rutinerna...

Apropå det, nu är kl 21.29 så jag bör nog dra

mig tillbaka, för att jag orkar läsa några sidor

i Mons Kallentofts

"Vårlik".


Go´kväll!

Av katsura - 10 augusti 2012 20:58

 


Sista semesterdagen...

Kalendern åkte fram.

Det är rätt mysigt att börja en ny kalender, men...

... jag upptäckte att vi är fullbokade alla helger till slutet av september...

Det blir alltså inga trädgårdsprojekt i år.   


Enligt SMHI skulle det ha varit en dag med mest

  

och risk för 0 till 5 mm regn.

Det blev 5 mm regn, men ingen sol...


 


Vi försökte pigga upp oss och åkte ner på stan för att äta middag.

Straxt efter oss kom ett par och satte sig bredvid oss.

De såg inte ut att ha det så roligt...

...hon såg sur ut hela tiden (som ett ösregn!)

och de pratade bara med varandra en gång under hela middagen.


Istället satt de båda och riktigt glodde (man kan ju stirra mer eller mindre diskret)

 på oss och lyssnade på vårt samtal.

Det kändes faktiskt lite väl påträngande,

men det är ju kul om man kan glädja någon!

  



Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards