Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under december 2012

TV4

Av katsura - 18 december 2012 10:07

Naturbruksgymnasiet - ja eller nej?

I kväll kommer beslutet från kommunfullmäktige.

Här är ett inslag från morgonens TV4 Nyheter.


http://www.tv4play.se/program/nyheterna-helsingborg?video_id=2251909




Av katsura - 17 december 2012 22:10



 

Dagen är mer än tio timmar kortare än i somras.

Det märks!

Men varde ljus...snart vänder det igen!

Av katsura - 17 december 2012 20:45

 

Supermåndag.

IW och sedan blodpudding.

Det är en oerhört underskattad rätt.

Mättande, nyttigt, billigt och gott!

Dottern sa:

"Jag föredrar faktiskt blodpudding framför makaroner och köttbullar!"

Jag tror att det är en ganska ovanlig åsikt

bland ungdomar idag...


Av katsura - 16 december 2012 17:31

Igår var jag med personalföreningen

på bussresa till Lubeck

för att  gå på julmarknaden, man har hört så mycket om.

Marknaden var inget man blev euforisk av,

utan den var som vilken tingeltangelmarknad som helst.


Doften av mat, frityr och brända mandlar

låg tät över staden.

Till lunch åt jag den stärsta korven man kan tänka sig.

Jag blev mätt av blotta åsynen av den

och fick slänga hälften...


Mitt främsta mål för dagen var Niederegger

och när jag hade fått min marsipan i påsen var jag mer än nöjd!


På hemvägen stannade vi till på Calles, typ Border Shop.

Jag, som är en ganska orutinerad bussreseresenär, hade inte ens tänkt på

att DET också stod på programmet,

men jag förstod att det var prio ett för många i bussen.

Det var dock kul att shoppa loss lite och komma hem och överraska maken!


När vi skulle kliva av bussen vid Calles

fick vi klara instruktioner om att man "bara" fick handla 30 kg var!

Ett flak öl 8 kg, en bag-in-box 3 kg och en liter whisky 1,5  kg.

Ni kan tro att alla tränade huvudräning... ha ha!


Medan jag var i Tyskland regnade snön bort här hemma.

Jag tycker ju att den hade kunnat få ligga kvar över juldagarna,

när den ändå har kommit

och skapat så mycket strul.


Nu är det slut med Chilis tomteskägg på ett tag...

     


Ha en skön söndagskväll.

Nu ska jag iväg och leda ett IW-pass och senare har jag tänkt se Odjuret

svt 1.

 


Av katsura - 13 december 2012 17:22

Snön ligger kvar

och vi har en riktig köldknäpp,

men på lördag ska det tydligen regna igen...


-13 grader i två dagar i rad.

Rimfrost.

Visst är det vackert!


Luciadagen har verkligen varit fin!

 

Nu är det bara fem arbetsdagar kvar.

Julledigheten är efterlängtad

efter denna höst

som mest har känts som en tur i en

berg- och dalbana.


Full fart mot fredagen!


Av katsura - 11 december 2012 20:33

Jag är ju inte den pyssliga typen,

som handarbetar,

bakar,

matar surdegen

och gör små vackra ting till julen.


Egentligen är det nog tiden som saknas.


I vilket fall som helst så gjorde jag faktiskt en laddning

R O C K Y  R O A D

i helgen.

Hur gott som helst,

så jag tvivlar på att dett finns något kvar till julafton.

 

 

I värsta fall får jag göra en laddning till,

för det var ju så enkelt

och INTE pilligt!

 

Recerptet hittade jag i ICA's BUFFÉ,

men jag bytte ut geléhallon mot torkad frukt

och lakritsdumle mot äkta dumle.

  

Av katsura - 4 december 2012 20:08

Snö i Skåne.

Ikväll har temperaturen krupit under nollan igen.


 


Det är vitt och vackert innan salt-och sandbilen kommer...

Chili ÄLSKAR snön,

men för oss  andra blir det mest problem...

Cykelbanorna är hala, så dottern har problem att ta sig till skolan

och mina 2,5 mil till jobbet, ut på vischan,

kör jag helst på torra vägar!


Men visst är det vackert!


 


Hamninloppet i vinterskrud.


(Båda bilderna är tagna med mobilen, min Xperia Ray.)

Av katsura - 1 december 2012 20:53

Jag intalar mig själv att jag inte vill ha snö.

Jag vill verklgen inte det!


Ändå tyckte jag det var mysigt när snöflingorna kom needsinglande idag.

Ambivalent tydligen...


Vi har ett tunt pudertäcke på marken, så bilden är lite fejkad ska erkännas.    

 


Dagen gick i städandets tecken.

Jag vill inte börja pynta om jag inte vet att det är ordentligt städat...

Men med lite mixad julmusik på Spotify,

gick fejandet i faslig fart.

Nu är adventsstakarna uppe, huset doftar Ajax och glögg

och jag är nöjd med prestationen.


Glad första advent önskar jag er alla!

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards